dinsdag 31 januari 2012

Valkuilen bij een ontslaggesprek


Medewerkers moeten ontslaan is een zware taak. Vooral wanneer ze al jaren bij het bedrijf hebben gewerkt en er weinig perspectief is op een nieuwe baan. Het is een aangrijpende gebeurtenis die de zekerheid van werk en voldoende inkomen onderuit haalt. De kans is daardoor groot dat iemand emotioneel gaat reageren. Dat kan variëren van verbazing, ongeloof, stil vallen, tot huilen, verwijten en agressief worden. Het kunnen omgaan met een scala aan mogelijke emotionele reacties is de sleutel tot het voeren van een integer ontslaggesprek.
Veel leidinggevenden onderschatten het belang van een integer ontslaggesprek. Daardoor worden er onbedoeld medewerkers gekwetst, respectloos behandeld en tekort gedaan. Meestal wil de leidinggevende er het liefst zo snel mogelijk vanaf zijn. Dat is begrijpelijk omdat het gesprek bij beide gesprekspartners veel spanning oproept. Maar een slecht ontslaggesprek kan nare consequenties hebben, zoals een slecht imago voor het bedrijf. Er bestaat een grote kans dat je de ontslagen werknemer in de toekomst tegen het lijf loopt. Bijvoorbeeld bij een concurrent of een klant. Een slecht gesprek zorgt voor schade bij de werknemer die rancuneuze acties tot gevolg kunnen hebben. Leidinggevenden die wel het belang in zien van een integer ontslaggesprek, maar niet weten hoe ze dat moeten doen, kunnen daardoor slapeloze nachten hebben en met te veel stress aan een gesprek beginnen. Dat is ook niet bevorderlijk voor het verloop van een slecht-nieuwsgesprek.
Lees meer over de veel voorkomende valkuilen bij een ontslaggesprek onder meer lezen.


In december heb ik met twee professionele acteurs vier filmpjes gemaakt over het ontslaggesprek.

Ontslaggesprek deel 1: de manager

Ontslaggesprek deel 3: Het 'foute' gesprek




  • Veel voorkomende valkuilen bij een ontslaggesprek zijn:
  • Je brengt het slechte nieuws onomwonden en wil gelijk door naar de afhandeling
  • Je geeft een onduidelijke boodschap en komt niet   to the point
  • Je laat de medewerker ‘raden’ wat er aan de hand kan zijn
  • Je relativeert het slechte nieuws om emoties te vermijden
  • Je bent zelf zo gespannen dat je geen ruimte hebt voor de spanning van de medewerker
  • Je rationaliseert en rechtvaardigt het besluit om emoties te vermijden
  • Je voelt je onzeker of hebt medelijden en geeft de controle van het gesprek uit handen
  • Je laat je intimideren door de boosheid van de medewerker
  • Je wordt boos als reactie op boosheid van de medewerker
Wanneer het gesprek op een zakelijke manier wordt uitgevoerd en er geen ruimte is voor emoties krijg jij of de organisatie dat vroeg of laat terug. Wanneer je onduidelijk bent kan men zich onzeker voelen, geïrriteerd raken of hoop krijgen. Met ellenlange discussies tot gevolg. Wanneer uiteindelijk de aap uit de mouw komt voelt men zich misleidt en wordt de medewerker woest of barst in huilen uit.

In de onderstaande link staan tips hoe je een professioneel en integer ontslaggesprek kunt voeren.
Zeven belangrijke factoren voor een professioneel en integer ontslaggesprek

Meer artikelen over emoties en een gratis emotionele intelligentie test op mijn website:
http://www.abcvanemoties.nl/


Open Training Professioneel omgaan met emoties in een Slechtnieuwsgesprek
Maximaal 6 deelnemers. De training bestaat uit een intakegesprek, een dag oefenen met acteur en een coaching na een maand. Deelname: € 750, -
Data:      Vrijdag 30 maart 2012
                Vrijdag 11 mei  2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten