dinsdag 13 november 2012

Is bluffen een kracht of een zwakte?



How do you tell if a person is lying to you? One of the ways to find out is best well illustrated in this short clip from the 1998 movie "The Negotiator" starring Samuel L. Jackson and Kevin Spacey.

Een geweldig geacteerde film maar hier heb je in je dagelijkse leven niet veel aan want in de hectiek van de dag ben je niet zo bezig met hoe iemand kijkt......
Een paar weken geleden ging ik bij mijn dochter op bezoek in Brussel. Ik wilde twee enkele reis treinkaartje kopen bij de automaat op het station. Maar ik kwam er niet uit. Volgens mij was het niet mogelijk een enkeltje terug te krijgen met korting in Nederland.  Ondertussen was er wel een kwartier om, omdat ik dacht dat ik het zelf wel zou kunnen uitzoeken. Dus toch maar in de lange rij gaan staan voor een kaartje. Dat duurde nog een kwartier voordat ik aan de beurt was. Ik vroeg om twee enkeltjes. De NS dame zei dat ik deze kaartjes uit de automaat kon halen want bij haar was het twee euro duurder. Ik zei dat ik niet wist hoe dat moest. Er stond een automaat in de ruimte, waarschijnlijk voor dit soort domme gevallen zoals ik. Ze wees kordaat naar de automaat en zei dat er iemand kwam om mij te helpen. Daar stond ik dan weer terug bij de automaat en het duurde en duurde. Ik voelde dat er iets ging koken in mij. Ik liep weer terug naar de balie en zei ; weet u wel zeker dat dit kan en waar blijft diegene dan?? De hulp kwam. Ik zei wat ik nodig had en zij antwoorde zonder twijfel: ‘Oh, dat is helemaal niet mogelijk!’ Ik was ondertussen aan het koken, liep naar de NS medewerkster en barste in woede uit. Ik kan me niet meer herinneren wat ik zei maar het was niet aardig. Het leek haar niets te doen. Haar collega reageerde: ‘Mevrouw dat doet ze niet met opzet’. Ik dacht OK dat doet ze niet met opzet. In de trein ging ik daar nog eens op kauwen.  Ze doet het niet met opzet maar ze wist het niet zeker……………. Ze koos er voor om een gokje te wagen. Dat deed ze wel met opzet.  Misschien omdat ze zich schaamde dat ze het niet wist, of omdat ze niet wilde afgaan bij haar collega’s.

Wat doe jij als je iets niet weet?
·        Waag je een gokje en hoop je dat het goed komt?

·        Ga je bluffen om de ander te overtuigen?

·        Zeg je dat je het niet zeker weet?

·         Zeg je dat je het even nagaat vragen of het uitgaat zoeken?



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten